Salubris News

Nieuwe, eengemaakte schoonmaakgroothandel Salubris heeft ambitieuze groeiplannen

In Vlaanderen – 30 nov. 2022

Derde belangrijke speler op de Belgische schoonmaakmarkt

Drie Belgische distributeurs en producenten van schoonmaakproducten en -materialen smelten samen tot één groep. Salubris wordt daarmee meteen de op twee na grootste speler op de Belgische markt. De nieuwe groep wil het bestaande aanbod voor grote klanten als schoonmaakbedrijven, zorginstellingen en industriële ondernemingen verder verbreden, maar wil ook innoveren met nieuwe producten.

In de nieuwe schoonmaakgroep bundelen drie bestaande bedrijven de krachten: Essef, Salubris en Igepa Cleaning. Het initiatief voor de vorming van deze nieuwe groep ligt bij Laurent Sintobin (Essef). Na de overname van Salubris door Essef in oktober 2022 werd nu ook een overeenkomst bereikt met Igepa voor de integratie van Igepa Cleaning. Daarbij wordt Igepa een minderheidsaandeelhouder van de nieuwe groep. De nieuwe eengemaakte groep zal voortaan opereren onder de merknaam Salubris.

Salubris blijft zich vooral op bedrijfsklanten richten: grote schoonmaakbedrijven, industriële ondernemingen, zorginstellingen, scholen, overheden, … Het zwaartepunt ligt bij de distributie van schoonmaakproducten en -machines. Naast het ruime gamma merkproducten heeft de nieuwe groep met KOALA ook een eigen private label van onder andere hygiënisch papier, wasmiddelen en klein onderhoudsmateriaal in huis. De groep beschikt eveneens over lokale productie die behouden zal blijven.

Op de B2B-schoonmaakmarkt is BOMA marktleider. Door Essef, Salubris en Igepa Cleaning samen te brengen in één groep komt er een derde belangrijke speler op de Belgische markt. “Met deze sterke nieuwe groep mogen we ambitieus zijn”, zegt Laurent Sintobin, die voorzitter wordt van de raad van bestuur van de nieuwe groep. “We willen onze marktpositie verder consolideren. Dat willen we doen door organisch te groeien én door nieuwe overnames te doen.”

Productaanbod diversifiëren en innoveren

De huidige vestiging van Salubris in Aalter wordt meteen ook de uitvalsbasis van de groep. Die zal tussen 60 en 70 medewerkers tellen en het huidige personeelsbestand blijft volledig behouden.

Investeringsfonds Vectis leidde de fusie tussen de drie schoonmaakgroothandels in goede banen en stapt ook mee in het kapitaal van Salubris. De kapitaalsverhoging laat de nieuwe, eengemaakte groep toe om het bestaande productaanbod te diversifiëren en verder uit te breiden. Het gaat dan niet alleen over de distributie van schoonmaakproducten en -materialen van bekende merken, maar ook over innoveren met eigen private label producten.

Filip Peeters, CEO van Salubris: “We zijn ervan overtuigd dat één plus één plus één meer is dan drie. Salubris is actief op een stabiele, toekomstbestendige markt die tegen een stootje kan. Zeker in onze doelgroep, denk maar aan industriële bedrijven of zorginstellingen, zijn onderhoud en hygiëne cruciaal. Met deze nieuwe structuur zijn we gewapend om de komende jaren een groeiverhaal te schrijven en een hoofdrol te spelen in de distributie van schoonmaakproducten en hygiëneproducten.”

Heeft u een vraag? Heeft u interesse of vragen omtrent ons aanbod, aarzel dan niet om ons te contacteren.