Salubris gaat voor economisch verantwoorde duurzaamheid
- 9 september 2021
- Posted by: salbristeamaccessadminbackend112135487356
- Category: in de media
Ondernemers – Voka charter duurzaam ondernemen zet alle stakeholders in beweging
Via het Voka Charter Duurzaam Ondernemen besloot Salubris resoluut in te zetten op duurzaamheid. Geen evidentie voor een groothandel in industriële schoonmaakproducten die o.m. disposables, hygiënische papierwaren en
reinigingsmiddelen verkoopt. En toch: “dankzij het Voka-charter zijn we heel breed en vooral toekomstgericht beginnen denken.”
Salubris is een snelgroeiend familiebedrijf waarvan de 39 medewerkers in 2020 een omzet van 19 miljoen euro genereerden. Opgericht in 1980, is ondertussen de derde generatie aan het werk in Aalter, waar het bedrijf over een opslagmagazijn beschikt van 4.800 m2 (6.000 palletplaatsen) met 8.000 referenties op voorraad en 16.000 in cataloog.
Schoonmaken is een vak
Operationeel manager Filip Peeters: “Salubris heeft een sterke groei gekend met leveringen aan de zorgsector, maar ondertussen leveren we ook veel aan de publieke sector (lokale overheden, OCMW’s, gemeente- en stadsbesturen)
Ook het assortiment van Salubris werd door de jaren heen steeds meer uitgebreid: gaande van microvezeldoeken over schoonmaakproducten, semi-medische artikelen (denk aan vochtige washandjes en shampoocaps), corona-beschermingsmiddelen tot werkwagentjes, disposables, onderhoudsmachines en schoonmaakrobots.
Peeters: We onderscheiden ons in de markt door ons professioneel advies en onze opleidingen. Want schoonmaken is een vak. Daarom werken we quasi uitsluitend met merkenleveranciers: wij stellen de ondersteuning van onze fabrikanten op prijs en zij weten dat wij ervoor zorgen dat hun producten op de juiste manier gebruikt worden. Daarnaast hebben we de troeven in huis van een typisch familiebedrijf: persoonlijke service, flexibel en alert.
Duurzaamheid met oog op de toekomst
Vorig jaar besloot Salubris zich in te schrijven voor het Voka charter Duurzaam ondernemen, een traject waar sales & productmanager Conny Monteyne met de nodige passie haar tijd in investeerde.
Monteyne: “Zo’n charter behaal je mits de nodige inspanningen op één jaar, maar eigenlijk begint het dan pas. Het zet je aan om na te denken over àlle aspecten van duurzaamheid en tegelijkertijd het evenwicht te bewaren tussen ecologie, de medewerkers en de economische haalbaarheid.”
Zichtbare investeringen van het afgelopen jaar zijn de hybride wagens, de 6 elektrische laadpalen, de CNG bestelwagen, het groendak en het bijenhotel, maar dankzij dit traject heeft Salubris ook andere grote, zij het minder zichtbare, stappen gezet.
Monteyne: “We zijn gaan nadenken over onze verpakkingen en gebruiken nu vooral recycleerbare plastics (polypropyleen, R-HDPE en R-PP). Voor de producten die wij verkopen, kijken we naar onze leveranciers: hoe duurzaam produceren ze bijvoorbeeld wegwerphandschoenen? We werken met de meest duurzame chemieleverancier voor onze schoonmaakproducten, met een papieren handdoekenproducent die werkt met gerecycleerd materiaal en zelfs de gebruikte papieren handdoeken uit de toiletruimtes recupereert … noem maar op.”
En het gaat nog verder: Salubris betrekt alle stakeholders bij deze duurzaamheidsgedachte, want: “het gaat over de toekomst van het bedrijf en wat we willen betekenen voor toekomstige generaties. We lieten ons hiervoor inspirereren door het boek van David Attenborough, “een leven op onze planeet”.
Ons uiteindelijke doel is dat de klanten bij ons aankloppen omwille van wie we zijn als bedrijf en waarvoor we staan.